Den autodidakte lyskunstner, street artist og modtager af Svendborg Kommunes Ungdomskulturpris Sara Arenfeldt Kragh
er vokset op på Tåsinge i et hjem, hvor det var helt okay at overtage stuen og gå amok med farver.

Af Rikke Helweg

”Der lå altid mærkelige ting som troldegrene eller dåsemaling rundt omkring i mit barndomshjem. Ting, som man ikke umiddelbart kunne se ideen med,” fortæller Sara, da hun har fået viklet sin personlige signatur, et langt rødt halstørklæde af halsen, mens hun balancerer en økologisk cappuchino på Zozocial Coffee i Svendborg. Hun har tegnet og malet fra hun var helt lille. Vendepunktet kom, da hun fik billedkunst på B-niveau i gymnasiet: “Dér stak det af. Vi fik lov til at lave en skulptur i samarbejde med Brandts, inspireret af Søren Los – en ung anerkendt kunstner. Jeg blev meget inspireret af, hvor meget han ville sin kunst, og at han havde en masse at sige. Indtil da havde jeg ikke troet på, at det kunne lade sig gøre at blive kunstner,” fortæller Sara.

Den hvide nat 
Siden fulgte en Kultur Camp, hvor hun sammen med moderne dansere og elektroniske musikere skabte et performanceprojekt. Sara stod for et selvopfundet lysdesign på den analoge måde, med en projektor som redskab: “Der lærte jeg at arbejde på en helt gammeldags- og analog måde med en overheadprojektor, som projicerer lys op på noget; det kan være en installation, et lærred eller nogle dansere. Det tændte mig helt vildt, det var nærværende og lækkert.” Hun besluttede sig for at rejse ud i verden for at lære noget, finde en kunstner og blive lærling. Hun endte med at projektere sit lys udover nattehimmelen i Bogotá, hvor hun fik et legat til den colombianske pendant til Kulturnatten – La noche en blanco. I Bogotá udviklede hun også et sinde- og håndelag for public art, en retning og et politisk statement, der vil bringe kunsten ud i byrummet og fodrer en spontan og umiddelbar reaktion fra beskueren. Til vidne om det står Saras signatur på en halv gade med figurative vægmalerier i stærke og klare farver.

Pendulet svinger i Svendborg
Tilbage i Svendborg efter to år i Sydamerika arbejder den stålsatte prismodtager videre med sin kunst. Hun mærker en ny vibration i byen og opsøger aktivt kunstneriske miljøer for at finde samarbejdspartnere. “Der sker så meget på den kunstneriske front i Svendborg for tiden. Det kribler i krogene. Jeg styrer efter mit eget pendul; det svinger på nye oplevelser og muligheder, og det er derfor jeg er her nu,” siger Sara. På Havnekulturfestival i maj i Odense instruerer hun en performance med lyskunst, moderne dans og poetry slam med titlen: Skræk eller mørkeræd? Bagefter skal hun være lyskunstner på en danseforestilling på gymnastikhøjskolen Ollerup. Og så hedder det ellers at vente på svar fra Det Kongelige og Det Fynske Kunstakademi. “Uanset hvad, så kommer jeg til at blive ved med at lave kunst,” slår den sydfynske kunstner fast.

af Rikke Helweg

Journalist, produktionsleder, fundraiser og teatertosset. Rikke har skrevet artikler for B TIMES siden avisens første udgivelse i juni 2014