BaggårdTeatrets Palle Berg kunne i december 2014 fejre 40 års jubilæum på BaggårdTeatret. B TIMES mødte Palle til en snak og bad ham udpege tre højdepunkter fra hans 40 år lange karriere på teatret.
”Jeg kan altså ikke nøjes med kun at fortælle om tre ting! Jeg har været her i 40 år. Der er sket mere end tre spændende ting, i den tid jeg har været her!”
Palle Berg har fået til opgave at udvælge tre episoder fra sin tid på BaggårdTeatret, som efter hans mening har gjort et særligt indtryk og været skelsættende for hans egen og teatrets historie. Fra starten slår han sig i tøjret og gør oprør. 40 års teaterhistorie er svært at koge ned til kun tre højdepunkter, så præmissen for intervie- wet må fra starten laves om. Palle får lov at fortælle kronologisk og fra begyndelsen. Hans begyndelse:
1974: Da Palle starter på BaggårdTeatret, lå det lille teater i en baggård til et hus i Møllergade. Det var et teater, som på det tidspunkt bestod af en blanding af glade amatører og professionelle, der alle brændte for at lave vedkommende teater for folk i alle aldre.
”Der var ikke nogen, som var uddannede. Man sagde, at man var professionel, fordi man kunne leve af det. Vi var alle sammen en blanding af skolelærere, tømrere og alt muligt andet.”
I 1976 får BaggårdTeatret statstilskud, flytter ud i Rottefælden og går officielt ind i en æra som professionelt producerende teater. Modtagelsen af statstilskud betød blandt andet, der kom penge til teatrets tekniske afdeling og dermed mulighed for at opgradere udstyr og kapacitet.
”Jeg lavede en elektronisk lysdæmper. Alt jeg skulle bruge var:
1 plasticpose fyldt med elektroniske komponenter
1 militærnægter
1 søjleboremaskine
1 svejseværk og
1 loddekolbe.
Den færdige lysdæmper kunne styre 12 kredsløb, men vi skulle bruge mere til den pågældende forestilling, så jeg byggede to og forbandt dem. På den måde kunne vores musiker styre lyset, når de afviklede forestillinger, og vi kunne spare en tekniker. Det her var jo før vi fik computere. Dengang kostede en computer det dobbelte af Bag- gårdTeatrets samlede årsbudget. Så det var en billig løsning. – Lysdæmperen virker i øvrigt stadig. Jeg afprøvede den i sommer.”
I 1977 producerer BaggårdTeatret turne- forestillingen ”Skal vi komme sammen?” En ungdomsforestilling i letfatteligt format, som bragte sexualundervisning på scenen i kabaretform. Forestillingen satte sindene i kog, og selvom emnet sex burde være alment kendt og flittigt benyttet – også på den tid, vakte forestillingen debat overalt. BaggårdTeatret blev hyldet og angrebet fra folketingets talerstol og hængt ud i Dansk Familieværns telefonaviser. ”Nogle steder blev den jo forbudt! Vi var i Hedensted, hos de rigtig kristne jyder, hvor de havde købt to forestillinger, men det gik måske lidt sent op for dem, hvad der var for en slags forestilling. I sidste ende besluttede skolebestyrelsen, at de skulle se den første forestilling sammen med skolens 10. klasse, og derefter beslutte om de yngre årgange måtte se den.”
1980: I samarbejde med forsorgsmuseet
skaber BaggårdTeatret forestillingen ”Liv i Fattiggården” en forestilling bestående af 70 amatører og 10 professionelle skuespillere.
”Det var en kæmpe produktion og en me- get stor oplevelse at være en del af. Konceptet blev først gentaget i 2003, da vi lavede Lys over Svendborg.”
2003: I anledningen af Svendborgs 750 års jubilæum som købstad skabes forestillin- gen ”Lys over Svendborg.” På scenen står 90 medvirkende i en god blanding af amatører og professionelle.
”Forestillingen spillede nede på havnen på Frederiksøen, og der var plads til 400 publikummer hver aften. I alt var der sat 5000 billetter i salg. 14 dage før premieren var der solgt i alt 100, og vi begyndte at få lidt svedige håndflader. Da vi nåede premieren, var alle forestillingerne udsolgt, og vi var nødt til at udvide kapaciteten. Det var helt utroligt.”
Tre højdepunkter blev efter stor protest til fem, men Palle kunne have fortsat. Han kunne f.eks. have fortalt om ungdomsforestillingen Opsang, som har beriget og begejstret teenagere fra ind- og udland gennem 7 år, eller afsløret, at han står for nogle af de mest revsende anmeldelser ved den årlige børneteaterfestival. Anmeldelser som aldrig bliver udgivet, men derimod udsendt pr. sms til alle der ønsker en guide i, hvilke forestillinger man absolut skal se, og hvilke man skal undgå.
Palle Berg er teaterteknikeren, anmelderen, historikeren og ikke mindst en af BaggårdTeatrets hårdeste kritikere som gennem 40 år har været med til at forme og skabe dansk og i særdeleshed svendborgensisk teater, og han fortsætter mange år endnu. Tusind tak for det.