Influencers er det nye sort. Bloggere, youtubere og instragram’ere. Nå ja, og dem fra snapchat. De unge typer, der deler alt fra makeup-tips, tricks på trampolinen til fifs til play station-spil.

Alle med børn ved, hvad jeg taler om. Lakserytteren, Rasmus Brohave, Christine Sloth, Armin, Alexander Husum og Futte er blot nogle af dem, vi taler om hjemme hos os. De har været i børnenes liv nogle år, og imens har vi forældre stået lidt på sidelinjen og set undrende til.
”Hvad er det fede ved at se ham lave tricks, når du ikke selv går ud over laver dem? Hvorfor ser du ham spille Fifa – er det ikke sjovere at spille selv? Det er spørgsmål jeg har stillet mine drenge de senere år. Nu har jeg givet op. Det er en del af det at være barn anno 2018 har jeg tænkt. Og så har jeg forsøgt at forklare begrebet ”product placement”, og at de unge stjerner er betalt for at tale godt om eksempelvis en ny chokoladebar eller drone vand -aka O2 water.
Børnene kigger på mig, laver himmelvendte øjne og siger: ”Det ved jeg da udmærket godt. Men derfor er de altså stadig sjove at følge.”
Godt ord igen.
Jeg ser ind imellem med over skulderen på børnene. Jeg forstår det stadig ikke. Og forleden slog det mig: lader jeg mig også påvirke af de såkaldte influencers uden at vide det. Jeg er også på Snapchat, Instagram, Facebook og følger både venner, bekendte og folk jeg synes har spændende job eller interessante liv.
Jeg læser ind imellem portrætter af kendte mennesker i avisen, biografier, dameblade og ser tv-udseendelser om mennesker, jeg finder spændende.  Men jeg ville nok ha’ forsvoret, at det er det samme, som når børnene ser youtube og får lyst til at købe et par specifikke sko eller chokoladebarer.
Men forleden blev jeg en del klogere. Kommunikationsbureauet STEP inviterede til foredrag om influencers. En af største livstilsbloggere Mette Marie Lei Lange, 36-årig mor til tvillinger og bloggen Twinpeaks.dk fortalte om sit arbejde. Ja, for det er et job for hende at være blogger. Hun lever godt af sin blog, endda rigtig godt, som hun sagde. Hun lever af at fortæller til dels om sit eget liv som mor til tvillinger samt om de produkter hun betales for at vise frem.
Virker det? Ohhh yes – det virker!!!
Men hvorfor kan virksomhederne se, at når Mette Marie lægger billeder op af sig selv, imens hun tester Nivea-creme, så stiger salget? Fordi vi stoler mere på Mette Marie (som vi jo aldrig har mødt i virkeligheden) end vi stoler på Niveas egen markedsføring.
Ifølge kommunikationsbureauet STEP stoler vi 92 procent mere på en influencere som Mette Marie, end vi stoler på virksomheden bag produktet. Og det er selv om vi ved, at Mette Marie er betalt af selvsamme virksomhed for at omtale produktet.
Influencers – uanset om målgruppen er børnene, de unge eller os over 40 skaber salg. Og vi ved jo egentlig godt hvorfor. Vi har jo alle prøvet at spørge en ven eller kollega til råds om restaurantbesøg, biograffilm eller feriesteder. Gode tips fra venner er guld værd. Og selv om du ikke er personligt venner med Mette Marie, så er hun langt tættere på dig end Nivea. For Mette Marie har gennem de seneste fire år også delt hverdagshistorier, som du nemt spejler dig i, og du tænker: hende gad jeg godt være venner med. Mette Marie har bygget en følgerskare op, der stoler på hende.
Ved oplægget forleden forklarede Mette Marie, at hun selvfølgelig ikke kunne stå inde for alle produkter, og at agenten, der styrer Mette Maries betalte samarbejder med virksomheder sikrer en vis sammenhæng mellem bloggeren og de produkter hun skal omtale. Hun siger ofte nej til produkter, fordi hun ikke synes, hun kan være troværdig, når hun omtaler dem.
Hvor godt virker det, når hun omtaler Nivea?  Der er ingen virksomheder, der vil dele, hvilken effekt bloggernes omtale har på produkternes salg ud over data om likes, visninger og interaktioner. Men der er ingen tvivl. Det her er big business.
De nye influencers er blevet et nyt led midt imellem markedsføringen og word of mouth – altså når vennerne anbefaler. De har tårnhøj troværdighed, fordi de taler i øjenhøjde og er nemme at spejle sig i. De skal ifølge markedsføringsloven deklarere, når de taler om betalt indhold, men alligevel formår de dygtigste af dem at gør det troværdigt.

Så selv om jeg var overbevist om, at det kun var børnene der blev influeret på de nye medier er jeg blevet klogere. Ved eftertanke er jeg nok også mere modtagelig for ”gode råd” fra folk jeg følger på sociale medier end jeg troede.
Om jeg kan li’ det eller er egentligt ikke vigtigt. Influencers er kommet for at blive. Men det vigtige er at være opmærksom på, hvad det betyder for børnenes – og mine egne valg.

Hvem har egentlig påvirket dig? Og er du ok med det?

af Julie Lindegaard

Næstformand i BaggårdTeatrets bestyrelse og kommunikations- og salgschef på Odense Teater. Har tidligere været udviklingsdirektør i FilmFyn, direktør hos Danmarks Film- og Kulturdage SVEND og selvstændig med fokus på PR, kommunikation og events.