Hvordan finder du ud af, hvilken kulturoplevelse du skal have næste gang? Hvilken teaterforestilling, ballet eller film du skal se? Hvilke bøger der skal på “must read”-listen? Hvilke museer der har noget interessant at fortælle og vise lige nu?
Selv bliver jeg inspireret af blogs, magasiner og tv-programmer. Men mest af alt bliver jeg inspireret gennem Facebook, Twitter og Instagram. Her får jeg nemlig både indhold fra familie, venner, bekendte, kulturpersonligheder, medier og kulturinstitutionerne selv.
Det er naturligvis umuligt at tage alle indtryk ind. Alligevel synes jeg, mange kulturinstitutioner ikke er gode nok til at brande deres (ofte gode) indhold – særligt når de vil kommunikere til unge.

Der er heldigvis også nogle, der er gode til at fange min opmærksomhed, og som har noget at byde på. Måske man kunne lære noget af dem? 

– Take Me To The Theater. Et glimrende initiativ, der skal få unge til at få øjenene op for teater som genre. Er man ikke hyppig teatergænger, kan man prøve at komme gratis i teatret i København eller Aarhus. Man får ikke at vide, hvad man skal se. Kun mødetidspunkt og sted. På dagen mødes man med de øvrige tilmeldte og en teaterguide, der introducerer forestillingen. Det er unge, der arrangerer det, og de er så søde og engagerede!

– DR Kultur. Jeg elsker DRs kulturprogrammer og kulturnyhederne på dr.dk/kultur. DR Kultur har en facebookside, der både rummer artikler, nyheder og omtaler af DR K-programmer. Noget så simpelt som at lægge små klip ud fra tv-programmer som ‘KulturRådet’ og ‘Filmselskabet’ fungerer. For det første fordi indholdet er godt, og for det andet fordi det er nemmere at overskue en video på 2 minutter end et helt program. Og kan man lide de 2 minutter, er der nok også større chance for, at man vil se hele programmet, når man har tid. Godt at dr.dk/tv findes.

– Det Kongelige Teater. Nogle gange arrangerer Det Kongelige Teater ‘brunch & ballet’ om lørdagen, hvor man kan opleve balletdansernes morgentræning på Gamle Scene. Der er gratis adgang, så det kræver kun, at man står tidligt op en lørdag morgen. Bevares, det kan være svært, men det er det hele værd, når man sipper til sin kaffe i de velourbeklædte røde sæder, mens man kigger på de yndefulde dansere.

Som noget nyt har Det Kongelige Teater lavet konceptet ‘Ung i operaen’. Er man mellem 15 og 30 år kan man opleve udvalgte operaer til 150 kr. pr. forestilling. Derudover er teatret på Snapchat (@kglteater) og Instagram (@kglteater), og det fungerer. Man får et kig bag kulisserne – en merværdi, som man ikke kan opleve andre steder. Tak for det!

Så kære kulturinstitutioner rundt omkring i landet; Vi vil så gerne besøge jer, men vi bliver nødt til at vide, at I findes – og forstå, hvorfor I er relevante for os.

af lea adelsten olsen