Bertolt Brechts Svendborgdigte er en hårdtslående politisk digtsamling, der lyrisk sætter ord på tiden op til 2. Verdenskrig. Den 17. november bliver digtene for første gang opført på en teaterscene. Digtene har fået tilsat musik af Søren Huss, og forestillingen instrueres af det unge tyske stjerneskud Petra-Leonie Pichler.

Et politisk budskab
En lille måned inden verdenspremieren på Bertolt Brechts Svendborgdigte er BTIMES blevet inviteret indenfor til prøverne på Bertolt Brechts Svendborgdigte. Det er den tyske instruktør Petra-Leonie Pichler, som instruerer forestillingen, og som nu venligt men bestemt genner de indbudte på plads. På scenen kan publikum opleve sanger og musiker Søren Huss sammen med skuespillerne Leif Eric Young og Jens Gotthelf.

Bertolt Brecht skrev digtene i det stråtækte hus ved Skovsbostrand i Svendborg, hvor han levede i eksil fra 1934-1939, inden han flygtede til Sverige, da krigen for alvor begyndte at rykke tættere på.

Petra-Leonie Pichler er født og opvokset i Augsburg, Brechts fødeby, og har gennem hele sin karriere haft stor respekt for den afdøde dramatiker og teaterteoretiker: ”Da jeg sagde ja til at instruere forestillingen, var det med stor ærbødighed, jeg gik til opgaven. Svendborgdigtene er meget politiske, da Brecht mente, at verden på det tidspunkt havde brug for et klart politisk budskab. De er blottet for poesi, men indeholder til gengæld et stærkt opråb til læserne,” forklarer hun.

Digtene er skrevet på tysk. Enkelte digte er siden udgivelsen blevet oversat, men det er først nu, at digtsamlingen oversættes i sin helhed og udgives på dansk. I forestillingen leges der med sproget, og publikum bliver præsenteret for digtene på både dansk og tysk.
”Det at fortælle en historie handler om mere end sprog og skuespillere. Der er en skønhed i ikke at forstå hvert enkelt ord, og der er også en pointe i det. Det, at man ikke kan forstå sproget, er en del af det at leve i eksil.” fortæller hun, og Søren Huss supplerer: ”Jeg oplever, at vi på scenen har en samtale på tværs af sprog. Der bliver ikke oversat i dialogen, men forståelsen ligger i kropssproget. Nogle af sangene er på tysk, men mens vi synger dem, bruger vi kroppen, så det giver forståelse og mening.”

Stadig aktuel
Søren Huss har skrevet musikken til digtene og medvirker sammen med de to skuespillere Jens Gotthelf og Leif Eric Young på scenen. Sammen guider de publikum gennem digtene og formidler det budskab, som blev skrevet ned for 77 år siden.

”Digtene er desværre stadig meget relevante. Vi lever i en tid, der ligner den før 2. Verdenskrig. Højrefløjen er under fremmarch. Der er krig i luften, og vores frihed er på spil,” fortæller Petra-Leonie Pichler, inden hun klapper prøven i gang.

”Jeg håber, at publikum kommer til at sidde tilbage med flere følelser og en taknemmelighed over, at de ikke har oplevet den mørke tid, som digtene er skrevet i. Og så håber jeg, at den taknemmelighed afføder en refleksion og en lyst til at gøre noget aktivt for, at vi ikke havner i sådan en situation igen,” afslutter Søren Huss.

af Lene Struck-Madsen

Kommunikationschef, BaggårdTeatret