Om få dage har storfilmen ”The Danish Girl” premiere i de danske biografer. Med Oscar-vindende skuespillere og instruktør samt et budget på 100 mio. kroner, er det noget af en produktion.
Det er historien bag også. Filmen er baseret på David Ebershoffs biografiske roman om den danske landskabsmaler Einar Wegeners liv. Wegener, der i 1931 som den første transkønnede i verden fik foretaget et kønsskifte ved kirurgisk indgreb. På alle måder en foregangshistorie, der har haft afgørende betydning for tusindvis af mennesker verden over. Og det er vel netop sådan Danmark skal og bør kendes i resten af verden: som landet der gav rettigheder og muligheder.

Dele af ”The Danish Girl” er optaget i København. Ambitionen må være, at flere store udenlandske filmproduktioner lægger vejen forbi Danmark. Og at de vælger Fyn som kulisse. Vi har de seneste år set talrige eksempler på den fynske filmstolthed. Det er en sand fornøjelse at se Film Fyn i aktion. Vores brand som ø styrkes, hver eneste gang der ruller fynske billeder over skærmen. Det samme gør stoltheden – og stolthed tiltrækker turister og nye borgere. Tilmed har vi masser af store fortællinger med værdimæssig dybde, der tager deres udgangspunkt på vores ø. Elvira Madigan, H.C. Andersen, A.P. Møller og Carl Nielsen er blot få eksempler. De repræsenterer alle det rummelige samfund, som Danmark altid har været – og som vi skal forblive med at være. Alle er de personligheder, der med en stærk kulturbagage har haft modet til at bryde normer. The Danish Girl kan også bo på Fyn. Sammen kan vi sikre, at hun flytter hertil.

af lea adelsten olsen