Iværksætter, kulturentreprenør og ildsjæl. Det er nogle af de titler jeg i løbet af de sidste fem år, er blevet tildelt. Jeg har forsøgt at gå forrest i kampen for at bibeholde Svendborg & Sydfyn som Fyns kulturhovedstad og det er helt overordnet det jeg brænder for!

I 2012 overtog jeg det private spillested Hansted og var helt grøn i kulturbranchen.
”Hvordan booker man et ”kendt” band?”
”Hvordan søger jeg om tilladelse til koncerter?”
”Kan man få støtte fra kommunen eller fra andre?”
Der var hundredevis af spørgsmål og heldigvis endnu flere svar.

Jeg har lært meget på egen hånd, og resten af mine kompetencer inden for kulturlivet er opnået gennem vidensdeling, seminarer og fra forskellige interesseorganisationer. Der sidder dygtige mennesker derude som står klar til at svare på svære spørgsmål, og hjælpe en nybegynder ind i en ellers kompleks kulturverden. Det er guld værd!

I løbet af min rejse ind i kulturlivet er jeg flere gange blevet bekræftet i, at jeg absolut ikke er den eneste der har fundet det svært at komme i gang, og at vi heldigvis er flere der mener, at det er i fælleskabet vi for alvor får mod til at komme ud af de trygge rammer og kigge ud over ligusterhækken og de visne tomatplanter i drivhuset.

Det kan dog være grænseoverskridende at stikke næsen frem og dele viden og holdninger, for man kan hurtigt blive sat i bås og få skudt holdninger i skoene, som man ikke kan stå inde for. Det ærgrer mig meget. For jeg tror det er i vidensdelingen og i diskussionen vi finder nye løsninger på eksisterende problemer.

Jeg har på baggrund af ovenstående bestemt mig for at komme med nogle konkrete forslag til hvad man kunne gøre for at sætte skub i kulturlivet, i håb om at nogle måske kunne finde det inspirerende at starte en lille debat om et eller flere af emnerne!

Her er f.eks. to ting du måske ikke vidste om Musikkulturen:

1) “Vidste du at frivillige andre steder i landet, arbejder gratis til mange store events og festivaler, og kun får del i en overskudsdeling? De belaster dermed ikke festivalens økonomi hvis denne skulle bliver ramt af dårligt vejr eller svigtende billetsalg.”

2) Vidste du at Live-Musik alene i 2015 omsatte for kr. 3,9 milliarder og dermed er den ubetinget største inden for kulturbranchen?
I 2015 brugte en dansker i gennemsnit kr. 650 på overnatning mad/drikke og transport ifb. med en koncertoplevelse. Interesseorganisationen Dansk Live og Dansk Erhverv anbefaler ifb. med undersøgelsen, at erhvervslivet og kommunerne i meget højere grad investerer på dette område – også selvom der findes dygtige private aktører!

Jeg brænder som sagt for kulturlivet og for at vi i Svendborg fortsat har et rigt og fantastisk kulturliv. På baggrund af ovenstående kommer jeg her med nogle konkrete indsatsområder som jeg tror kan være med til at styrke kulturlivet:

1) 3F – Fælles Frivillig Front?
Kunne man forestille sig en ny måde at håndtere frivillighedsaspektet?
Til Landsstævnet i 2021 skal vi f.eks. finde kr. 40,- pr. Time til samtlige frivillige medarbejder som går til foreningerne? Hvad med at foreningerne fik en fast støtte af kommunen eller Eventkontoret således at de havde en fast aftale om frivillige når der skulle større events til byen? SvendFilmfest – Landsstævne – DM i Matchrace – Mountainbike mm.? Vi ville have en kæmpe slagkraft for at få events til byen med et sådan samarbejde.

2) Sats på kulturen!
Man mener i Svendborg Kommune og endda på landsplan at man kan skære yderligere i kulturmidlerne da udbuddet fra især private aktører er så stort at man kan bruge pengene andet steds. Jeg mener at man i stedet skal vende tingene på hovedet og udnyttede, at man oveni de utallige private tilbud trykker på speederen og en gang for alle får sat Svendborg eller for den sags skyld Danmark på verdenskortet!

Uanset holdninger, så håber jeg at vi alle kan være enige om, at vi for alt i verden skal huske at være stolte. Stolte over den kulturby vi lever i, ikke mindst fordi vi i mange år har opbygget byens identitet omkring kulturen og den skal vi huske at være tro mod – Jeg vil i hvert fald love, at jeg mange år ud i fremtiden vil gøre alt hvad jeg kan for ikke at bremse udviklingen.

Lars Skovmand Aagaard
Kulturel Ildsjæl

af Lars Skovmand Aagaard

Kulturel ildsjæl, indehaver af spillestedet Hansted og sponsorchef for Svendborg Rabbits.