En syret udgave af H. C. Andersens Nattergalen
En ensom mand omgivet af digitale apparater bliver forstyrret af et andet levende menneske og kan ikke tåle det. Hendes latter bag væggen går ham på nerverne. Hendes gråd gør ham angst. Han gemmer sig i sengen med puder for ørerne, men pludselig ryger han ned gennem et stort sort hul til en helt anden verden uden levende væsner, kun beboet af en menneskestor robot. Her slipper han for at udvise moralsk omsorg eller almindelige menneskelige hensyn. Robotten gør, hvad han siger. Det går næsten for godt.
Med associationer til Hitchcocks Psycho-karakter Norman Bates og japansk social dating med robotter skabes en nonverbal syret komedie med lige dele fysisk vildskab og marionetteatersymbolik.
Kunstneriske overvejelser
Det Olske Orkester ønsker at stille skarpt på den moderne verdens digitalisering og den menneskelige fremmedgørelse, der kan følge i dens kølvand. Med trilogien Overlevelse i nyere tid har de startet en ny rejse med et kunstnerisk performerhold med erfaring fra mime- og fysisk teater, dans og objektteater samt fælles erfaring fra forskningsprojektet Ûbermarionetten. Holdet er skuespiller/mimer Øyvind Kirchhoff, dukkemager, dukkespiller og scenograf Rolf Søborg, danser/performer Katrien van der Velden og instruktør Lotte Faarup.
Det kontaktløse forhold er anden del af Det Olske Orkesters nye trilogi med den efterfølgende forestilling Den fjernstyrede familie.
Medvirkende: Øyvind Kirchhoff, Katrien van der Velden / Dramatiker: Lotte Faarup / Dukkemager: Rolf Søborg Hansen / Scenograf: Rolf Søborg Hansen / Produktionsleder: Søren Kyed / Lyddesigner: Jonas Jørgensen / Lysdesigner: Jeppe Lawaetz / Instruktør: Lotte Faarup / Konstruktør: Jon Gelting / Produceret af: Det Olske Orkester