Det var før CD’ens tid. Det var dengang alle lyttede til LP’er uden hipstermoderne attitude, og teenagernes højeste ønske var en walkman. Således akkompagneret af gramofonnålens skratten mod vinylpladens sorte overflade, blev Rasmus Fruergaard, en dag på teenageværelset i Svendborg, præsenteret for musikken til musicalen Jesus Christ Superstar, hvorefter hans liv tog en uventet drejning.

Begyndelsen
Til at begynde med handlede det hele om basketball. Højden var en udfordring, og blev senere det, der satte en stopper for den karriere. Mens holdkammeraterne centimeter for centimeter kom tættere på den forjættede kurv, 3 meter over det blankpolerede halgulvet hos Svendborg Rabbits,stoppede Fruergaard ved 1.78. Sportskarriereren gled langsomt ud af bevidstheden, i takt med at gymnasieliv og lektier tog over. Det var på dette tidspunkt, Andrew Lloyd Webbers rockmusical om Jesus sidste dage på jorden, fandt vej op fra vinylens
overflade til teenagerens ører, og en ny drøm tog form: Drømmen om at lave musicals. ”Det var en fra gymnasiet, der spillede musikken for mig, og det var det. Fra da af vidste jeg, at det var det jeg skulle lave. Jeg tog musik på højt niveau, gik til kor, fik sangtimer og prøvede på alle måder at dygtiggøre mig, så jeg en dag kunne leve af at lave musicals,” fortæller Rasmus Fruergaard. Den første forestilling: Fritidsteatrets musicalopsætning af ”Hobitten, Ud og Hjem Igen.” Fruergaard fik rollen som dragen Smaug, der grisk og glubsk vogter over guldet i ”Det ensomme Bjerg.” Året efter stod Dickens for skud i Fritidsteatrets opsætning af ”The Mystery of Edwin Drood.”

Ud
I 2000 startede Fredericia Musical Akademi. En skole der havde, og stadig har, til formål at kvalificere deres studerende til professionelt arbejde inden for musicalgenren. Den nyåbnede skole søgte studerende,
og selvom Rasmus på det tidspunkt boede i Købehavn og egentlig havde planer om at flytte til London og tage en musicaluddannelse, så søgte han ind og fik plads, som en af skolens første 16 elever. Det var første gang Fruergaard arbejdede professionelt med musicals, og der blev stillet mange krav til
eleverne på skolen. ”Vi var en broget flok, og vi skulle bevise, at vi var gode. Skolen var helt ny, og der var ikke rigtig nogen, der troede på os. Når det er sådan, så kan man enten give op, eller vise dem at man kan. Så jeg knoklede og øvede mig. Talent kan bringe dig noget af vejen, men det er hårdt arbejde, der tager dig det sidste stykke,” fortæller han. Efter tre år på musicalakademiet fulgte fem arbejdsomme år som freelancer, med op til fem forestillinger om året. Manglen på danske musicalskuespillere var stor, så der var rift om de nyudklækkede elever fra akademiet. Efter nogle år med fart på karrieren fik Rasmus nok af den velsmurte musicalmaskine. Han skrev derfor til Geir Sveaass, daværende teaterchef på Aalborg Teater. ”Jeg skrev, at jeg syntes han skulle hyre mig. Så det gjorde han,” griner Fruergaard, der således blev en del af Aalborg Teaters ensemble, og brugte de næste tre år på udelukkende at dyrke skuespillet fremfor musicals. ”Mit skift fra musicals til skuespil var gennem princippet ”learning by doing.” Jeg havde først tre år på Aalborg Teater, hvorefter jeg kom til Odense Teater. Når jeg ser tilbage, så var det altid skuespilhåndværket, jeg holdt mest af ved at stå på scenen. Det har jeg fået lov til at dyrke de sidste par år, og kan derfor nu igen give mig hen og nyde at lave musicals,” fortæller han.

Hjem Igen
Ringen er sluttet, Rasmus Fruergaard er for en stund tilbage hvor det hele begyndte. Det var drømmen om at stå på en teaterscene, der fik ham til at forlade byen, og nu er det er teatret, der har fået ham hjem igen. Den 29. august står han på scenen, når Baggård- Teatret og Mungo Park Kolding har premiere på Teaterkoncerten
CARL. Teenageren, der første gang hørte Jesus Christ Superstar på vinyl og drømte om livet som skuespiller, er blevet sikker på sig selv. Han ved nu, at drømmen ikke var utopisk men krævede benhårdt og målrettet arbejde. Adspurgt om et råd til sit yngre jeg siger han: ”Du har fat i den lange ende. Lad være med at lytte til dem, der siger du ikke kan.” Du kan opleve Rasmus Fruergaard i Teaterkoncerten CARL

 

af Lene Struck-Madsen

Kommunikationschef, BaggårdTeatret